Pomysł zbudowania kanu siłami młodzieży zrodził się u mojego kumpla Krzyśka. Pierwszy zamysł było budowanie łódki z listewek, ale jak przez tydzień nie zanudzić nastolatków przez ciągłe klejenie listewek, ale tak zorganizować czas by wyjechali z własnoręcznie zbudowanym kanu.

Budując swoje łódeczki najczęściej sięgamy po sprawdzone tradycyjne materiały. Koncentrujemy się głównie na drewnie lub sklejce. Od wielu lat w szkutnictwie, przy konstrukcjach przekładkowych, wykorzystywane są pianki Airex lub Herex. Sprawdzają się nie tylko przy konstrukcjach dużych łodzi ale też i małych jednostek. Przy doborze materiałów rozważałem zastosowanie: tkaniny szklanej, szklanej typu S, aramidu, diolenu czy węgla. Wybór padł na aramid, hybrydę aramid-węgiel, tkaninę jednokierunkową, tkaninę szklaną. Zaplanowałem, że zbuduję łódkę solo, taką którą będzie można ze spokojnym sumieniem pływać po trudnych rzekach.

Jedna z forumowych dyskusji zaowocowała bardzo konkretną pracą projektową Malutkiego (www.Hobbo.net).

Efektem są plany kanu ze sklejki - dokładnie takiego kanu:

Projekt zwie się ... "Forum" a jego plany są całkowicie darmowe. Zapraszam do pobrania.

Więcej informacji / pytania do autora / link do paczki z plikami jest w TYM wątku : )

John Winters, Osprey, solo, canoe, kanu, budowa, Radek Wasilewski

Chciałbym podzielić się z czytelnikami paroma zdaniami o ostatnio zbudowanej jedynce. Historia powstania tej łódeczki jest bardzo prosta. Od dawna przymierzałem się do zbudowania solowej łódeczki, ot mam kaprys a może potrzeba wiecznego budowania nowych konstrukcji jest aż tak silna, że nie wytrzymałem i zbudowałem ją. Tym bardziej, że oryginalne plany dostałem w prezencie.

Wiele razy pływałem sam w kanu. Super sprawa, człowiek ma możliwość przemyśleć sprawy życiowe, odpocząć psychicznie, "naładować baterie wewnętrzne", uciec od spraw codziennych. Jest to też rodzaj sprawdzenia swoich umiejętności traperskich i nie tylko. Jednak schody zaczynają się jak pływamy w trudnych warunkach, zmęczenie po kilku dniach również daje nam się we znaki. Powstaje pytanie, czemu nie pływać na mniejszej jednostce dostosowanej do pływania solo. Jak przyjrzymy się kajakom - to w sprzedaży jest bardzo dużo jedynek - więc jednak coś w tym jest.

Jakiś czas temu znalazłem tekst poświęcony budowie kajaka morskiego. Tym co skłoniło mnie do przetłumaczenia tekstu, była opisana tam technika tworzenia skorupy, podczas której przycinanie arkuszy sklejki nie jest czynnością pierwszą, wykonywaną na samym początku procesu. Gdzie nie trzeba znać dokładnego kształtu poszczególnych brytów, bo są one dopasowywane już w trakcie do kształtu który chcemy uzyskać...

A ‘station’ showing stringer locations. Kajak jest najbardziej osobistą z łodzi, której projektowaniu towarzyszy wyjątkowa przyjemność i satysfakcja, tym bardziej gdy projektujemy dla siebie: dopasowany do naszego ciała i do naszych celów.

Jeśli zamierzasz zaprojektować własny kajak, na samym początku musisz określić kilka podstawowych parametrów. Kajak do wypraw długodystansowych będzie większy i cięższy niż ten zaprojektowany jest głównie do przewożenia na dachu samochodu na krótkie wycieczki. Dobrym początkiem będzie zdjęcie wymiarów z kajaka, w który już czujesz się komfortowo. Następnie dokonujemy kilku niewielkich poprawek, żeby dopasować go do swojej wysokości i wagi oraz wymiarów w talii.

Pływając wodnymi szlakami możemy na trasie spotkać drewniane kanadyjki, na które spoglądamy z zachwytem, niekiedy z oczarowaniem, ale może też i z zazdrością.

Widzimy przepływającą kanadyjkę i przyglądamy się wioślarzowi, który subtelnie i z doskonałym wyczuciem prowadzi ją po wodzie. Każdy ruch jest majestatyczny i wyniosły, wyglądają jak idealnie dobrana para tańcząca na tafli wody. Może nam wtedy nasunąć się myśl: czy nie warto byłoby zbudować sobie taką łódź?

Technologia budowania drewnianej kanadyjki metodą przekładkową stawia wiele wyzwań. Każdy, kto zdecyduje się na budowę, powinien uzbroić się w cierpliwość i być wytrwałym. Pamiętajmy, że łódki te wyglądają jak wyczarowane z drewna. Postaram się przybliżyć, w jaki sposób możemy stać się właścicielem drewnianej kanadyjki.