Podczas pływania po białych wodach, niewiele jest manewrów równie przydatnych jak promowanie. Zdolność do zwolnienia i poruszania kanu w stronę inną niż ta w którą pcha prąd, pozwala zyskać czas i przestrzeń do manewrowania obładowaną dwójką - równie zwinną jak pociąg towarowy.
Należy pamiętać, że na rzekach o dużym spadku, promowanie raczej nie wchodzi w rachubę, napotkasz przypuszczalnie kilka fal stojących które pomogą w manewrowaniu, a wiosłowanie pod prąd - będzie nierówną walką z szybkim nurtem. Manewr promowania najlepiej wychodzi na średnim nurcie, oraz przy przejściu z nurtu szybkiego w spokojniejszą wodę - np przy promowaniu do wewnętrznej strony zakrętu lub na spokojniejsze zawirowania (martwe fragmenty nurtu).
1.
Zanim spróbujesz promowania, upewnij się, że rufa kanu nie siedzi niżej niż dziób. Sternik może zmienić w razie potrzeby obrócić się w stronę rufy. Żeby zacząć promowanie, obaj wioślarze muszą zacząć wiosłować wstecz - tak aby spowolnić ruch kanu w dół rzeki. Prędkość kanu musi być identyczna z prędkością nurtu.
2.
Zarówno dziobowy (szlakowy) jak i sternik używają pociągnięć skręcających (albo obaj dociągają wiosła do łódki, albo obaj odpychają je na zewnątrz - oczywiście po przeciwnych stronach kanu). żeby ustawić kąt kanu tak, aby rufa była ustawiona w kierunku w którym chcesz płynąć.
3.
Kontynuuj wiosłowanie wstecz, tak żeby kanu zaczęło poruszać się pod prąd. Zauważ że sterowanie zawsze jest łatwiejsze z tylnej części kanu, którą teraz jest akurat dziób - jednakże to co widzi szlakowy jest ograniczone. Podstawą jest komunikacja między załogą.
Podczas promowania, szlakowy kontroluje kąt przy pomocy czterech pociągnięć korygujących: dwóch głównych i dwóch pomocniczych.
Główne pociągnięcia kontrolują jedynie kąt - nie dają napędu. Pierwsze, to statyczne pociągnięcie: ustaw wiosło tak żeby pióro było niedaleko dziobu, wtedy odepchnij górę wiosła.
Możesz też użyć statycznego pociągnięcia po drugiej stronie: ustaw wiosło jak w ostatniej fazie pociągnięcia, pióro w pobliżu dziobu, chwyt wyciągnięty ponad wodą - wtedy chwyt ciągniesz do siebie.
Pociągnięcia pomocnicze - dodatkowe mniejsze poprawki, ale za to generują ciąg wsteczny - z niewielką korektą kursu. Są to: zwykłe wiosłowanie wstecz - zagarnij wiosłem w stronę dziobu; oraz wsteczny 'J-stroke' - ostro pchając bierną stronę wiosła dodajesz korektę jak przy pociągnięcie J.
4.
Podczas promowania, sternik może pomóc w 'otwarciu' (ustawieniu łódki w poprzek nurtu) kąta wyłącznie przez ciągnięcie lub odpychanie swojego końca kanu w kierunku spływu i prądu. Żeby zamknąć kąt (ustawić kanu z nurtem), sternik będzie musiał podciągnąć swój koniec w górę nurtu - pod prąd (takie sytuacje raczej się nie zdarzają).
Zmiana kąta w dół nurtu jest konieczna jedynie, gdy fale powodują ślizg kanu do tyłu w czasie przepływania przez rzekę w poprzek. Wraz z doświadczeniem, w czasie promowania, te małe wspomagające uślizgi, staną się twoim celem. Będziesz driftował po wodzie...
Paul Mason jest rysownikiem, kanuistą i zarazem małym chłopcem na dziobie kanu w filmie Path of the Paddle.
Więcej technik wiosłowania na: http://www.paddlepointers.com
Backward thinking.
(c)Paul Mason / www.CanoeRootsMag.com
Tłumaczenie z oryginału: To_masz
______________________________