Orb (.fr) ♥
D1
Po krótkim kręceniu się po okolicy le Poujol-sur-Orb i rozpoznawaniu parkingów na przeciwnym brzegu blisko kampingu położonego kilkaset metrów w górę rzeki powyżej mostu trafiamy na fajne miejsce. Prośba o udostępnienie wody na owym kampingu kończy się wskazaniem drogi do … pobliskiego źródełka : ) Wodopój okazuje się być bardzo popularnym miejscem w którym w wodę zaopatrują się tubylcy bo jest tu kilka zatoczek i zagospodarowana ścieżka do wystającej ze zbocza rury.
Kanu załadowane na maxa (C&K)
Taktyka spływu rzeką, gdy masz przy sobie cały swój szpej znacząco się zmienia.
Dla w pełni załadowanego kanu 75km po rzece WW II* - takiej jak North Fork of John Day w Oregonie - stanowi pewne wyzwanie, oczywiście, jeżeli nie chcesz zliczyć wywrotki i chcesz pozostać suchym. Wprawdzie charakterystyki poszczególnych rzek zmieniają się, ale przedstawiona poniżej taktyka pokonywania długich bystrzy z dużymi falami w załadowanym kanu zawsze będzie przydatna.
Trysil (.se) ♥
Po dwóch dniach przerwy potrzebnej na zregenerowanie się po opłynięciu jeziora Femund dosuszamy w porannym słońcu ostatnie wilgotne rzeczy i za chwilę ruszymy na Trysil. Z jednej strony cieszę się na to pływanie, ale z drugiej cieszę się, że to jest ostatnie pływanie, bo po ostatnich dwóch tygodniach trzeba nieco dłużej niż te dwa dni odpocząć i się zregenerować. … Z rozpoznawania drogi wzdłuż Trysil od Evbruny nic nie wychodzi bo ta leśna droga zdecydowanie okazuje się być płatna.
Kanu metodą "Skin on Frame"
Pomysł zbudowania kanu siłami młodzieży zrodził się u mojego kumpla Krzyśka. Pierwszy zamysł było budowanie łódki z listewek, ale jak przez tydzień nie zanudzić nastolatków przez ciągłe klejenie listewek, ale tak zorganizować czas by wyjechali z własnoręcznie zbudowanym kanu.
Wypromujmy się!
Podczas pływania po białych wodach, niewiele jest manewrów równie przydatnych jak promowanie. Zdolność do zwolnienia i poruszania kanu w stronę inną niż ta w którą pcha prąd, pozwala zyskać czas i przestrzeń do manewrowania obładowaną dwójką - równie zwinną jak pociąg towarowy.
Należy pamiętać, że na rzekach o dużym spadku, promowanie raczej nie wchodzi w rachubę, napotkasz przypuszczalnie kilka fal stojących które pomogą w manewrowaniu, a wiosłowanie pod prąd - będzie nierówną walką z szybkim nurtem. Manewr promowania najlepiej wychodzi na średnim nurcie, oraz przy przejściu z nurtu szybkiego w spokojniejszą wodę - np przy promowaniu do wewnętrznej strony zakrętu lub na spokojniejsze zawirowania (martwe fragmenty nurtu).
1.
Zanim spróbujesz promowania, upewnij się, że rufa kanu nie siedzi niżej niż dziób. Sternik może zmienić w razie potrzeby obrócić się w stronę rufy. Żeby zacząć promowanie, obaj wioślarze muszą zacząć wiosłować wstecz - tak aby spowolnić ruch kanu w dół rzeki. Prędkość kanu musi być identyczna z prędkością nurtu.
2.
Zarówno dziobowy (szlakowy) jak i sternik używają pociągnięć skręcających (albo obaj dociągają wiosła do łódki, albo obaj odpychają je na zewnątrz - oczywiście po przeciwnych stronach kanu). żeby ustawić kąt kanu tak, aby rufa była ustawiona w kierunku w którym chcesz płynąć.
Wywrotka? Co teraz? ♥
Autoratownictwo w kanu
Staramy się zazwyczaj nie myśleć o tym, co by było, gdyby… Trzeba przyznać, że załadowane kanu tak łatwo się nie wywraca. Podczas ćwiczenia wywrotki łodzi, trzeba się nieźle natrudzić, żeby znaleźć się w wodzie.
Ryzyko „wywrotki” czy „kabiny” można znacznie zminimalizować nabywając doświadczenie i solidną wiedzę na temat techniki wiosłowania oraz wiedzę na temat ratownictwa i asekuracji. Poza tym, praktyczny sposób poznania granic pozwala w sytuacji kryzysowej na bardziej intuicyjne, uprzednio przećwiczone, działanie. No chyba, że wolicie jazdę samochodem bez zapinania pasów?